05 Oct
05Oct

אחת לשבוע אני מנחה קבוצת מתמודדות.ים עם אתגרים קשים בבריאות הנפש במכון גרין לפסיכולוגיה מתקדמת. לקראת ראש השנה, ביקשתי לשבור קצת את ׳מעגל הייאוש׳,  במשהו חדש ולא צפוי עבורם״טקס הכרת תודה“  (קונסטלטיבי). משהו שייתן להם כלים להמשיך לתרגל גם לבד בבית
-----------------------------------------------------

אז למה בכלל הכרת תודה ?

תרגול הכרת תודה מביא למגוון רחב של יתרונות פסיכולוגיים ורגשיים שיכולים לשפר משמעותית את החיים שלךאחת ההשפעות הנבנות עם התירגול היא חיזוק הביטחון העצמי ותחושת הערךכשאת מתמקדת באופן קבוע בנקודות החיוביות בחייךאת מפסיקה את ההרגל האינסופי (והמתישלהשוות את עצמך לאחריםבמקום זאתאת מתחילה להעריך את התכונות וההישגים הייחודיים שלך. ( כןיש לך כמהגם אם צריך ל״חפור״ קצת כדי למצוא אותם).

היבט אחד של הכרת התודה שמתעלמים ממנו לעתים קרובות הוא החשיבות של הכרת תודה עצמיתזה עשוי להיות מוזרמביך או קשה בהתחלה למצוא דברים שאנו באמת מעריכים בעצמנואבל לטעמי זה ממש חיוניזיהוי והכרה בכישורים שלנו ובמאמצים שלנולא משנה כמה קטנים (!), יכולים להוות מנוף חשוב להערכה עצמית שסוללת את הדרך ליותר חמלה וקבלה עצמית.

הכרת תודה מחוללת פלאים גם בהפחתת ביקורת - גם כלפי עצמך וגם כלפי אחריםכאשר את מרוכזת בלהעריך את מה שהולך טובאת באופן טבעי הופכת פחות עצבניתאו פתאוםההרגלים המעצבנים של הקולגהבן.בת זוג שלך נראים קצת פחות מעצבניםוה״מבקר הפנימי״ שלך מפעיל אותך פחות ופחותשינוי זה בפרספקטיבה יכול להפוך את מערכות היחסים שלכם לנעימות יותר ואת הדיבור העצמי שלכם למייטיב ומעודד יותר.

יתרון שלעתים קרובות מתעלמים ממנו של הכרת תודהאך הוא רב עוצמההוא היכולת שלה להפחית אכילה רגשיתכאשר את מטפחת חשיבה חיובית של הערכה ותודהאת מסונכרנת ונוכחת יותר עם הרגשות שלךמה שמקל על ההבחנה בין רעב ממשי לבין הדחף לאכול מתוך ״רעב רגשי״הכרת תודה עוזרת לך למלא ״רעב״חסכים רגשיים בצורה בריאה יותרומפחיתה את הסבירות להגיע לאוכל כמנגנון התמודדות.

כמעט באותה נשימה אציין שהכרת תודה מסייעת בהתמודדות עם התמכרויותמכל סוגעל ידי התמקדות בטוב בחייךכל אותם דחפיםחסכים ותשוקות הרסניות מאבדים חלק מכוחםכאשר את מתמלאת בהערכה עצמית והכרת תודהבמקום להסתובב בתחושת ריקנותיש פחות צורך וגם קשה יותר לאפשר להרגלים מזיקים להשתרש.

תירגול הכרת תודה יעילה מאוד בהתמודדות עם כאבבין אם פיזי או רגשיהכרת תודה מפנה את תשומת הלב שלך אל ״היש״ , אל הדברים שעדיין קיימים ופועלים בחייךזה לא פותר את שורש הקושי/כאב/טראומהאבל זה עלול להקל על העומס הרגשימה שהופך את הכאב לקצת יותר נסבל. ישנם מחקרים המעידים שתירגול הכרת תודה סייעה לשיפור מצבם של חולי לב .  

במערכות יחסיםהכרת תודה פועלת כגיבור-על בתקשורתבין אם זה בין בני/בנות זוג או הורים וילדים או בעבודהעל ידי ביטוי קבוע של הערכה ותודה לאנשים סביבךקונפליקטים הופכים פחות אינטנסיביים ונעשים קלים יותר לניווטמי חשב שהבעת "תודהיכולה לשמש כמדיסין ביחסיםעבור מנהיגים או מנהליםהכרת תודה מעודדת סביבת עבודה נעימה יותר וחיובית שבה העובדים מקבלים הכרה למאמציהם וכישוריהםמה שמוביל למורל ולפרודוקטיביות גבוהים יותר.
הכרת תודה לאחרים מטפחת בך ענווה ומזכירה לך שהצלחה היא לרוב תוצאה של מאמצים קולקטיבייםלא רק שלך.

תרגול ומדיטציה של הכרת תודה לפני השינה יכול לעזור״לסגור את היום שהיה״לסגור ״חשבונות פתוחים״להפחית מתח ולקדם מנוחה עמוקה יותרכשהמוח שלך מתמקד במה שהלך טוב במקום ללכת לישון עם חרדההשינה מגיעה קלה ושלווה יותר.

הכרת תודה מקדמת הרגשה טובה יותרהיא עוזרת לך לתפקד טוב יותר בכל תחומי החייםמההערכה העצמית שלך ועד למערכות היחסים שלך ואפילו היכולת שלך להתמודד עם אתגרי החיים

-------------------------------------
בסיום הטקס במכון נוצרה מעין מנדלה צבעונית ועשירההמטופלים אמרו כמה נעים להם פשוט  לשבת ולהתבונן במעגל של ההודיותכמו לשבת מסביב לאש נעימה, אנרגיה טובה שמחממת את הלב .

הכרת תודה היא המתנה שממשיכה לתת !

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.